the audio clinic
is opgericht door Rody Mulder. Al op jonge leeftijd nam hij de soldeerbout ter hand om zijn eigen audio-apparatuur te maken. Niet alleen was hij gefascineerd door de elektronica maar ook door audio en bij gebrek aan voldoende geld werd van een nood een deugd gemaakt.

Het was vanzelfsprekend dat een opleiding aan de MTS zou volgen. De HTS was een volgende stap. Daarna begon Rody zijn werkzaamheden voor bedrijven in de medisch-elektronische sector waarbij hij veel ervaring in de analoge signaalverwerking opdeed. Zo werkte hij onder meer voor het Japanse Aloka, een fabrikant voor echografie-apparatuur ofwel ultrasound scanners.

Rody is kwaliteitsbewust en liefhebber van design en werkt graag met merken met een eigen identiteit. Van zeer groot belang vindt hij de degelijkheid en duurzaamheid van apparatuur. Hij hekelt de weggooi- apparatuur uit de wereld van de surround sound. Als het defect gaat, is het vaak niet meer lonend om te repareren.

Helaas volgen ook sommige High-End merken de trend van het gebruik van alleen maar SMD-componenten. De geschiedenis van deze componenten is helaas net zo vluchtig als die van de processor van uw PC. Binnen een jaar is een nieuw type SMD-chip reeds verouderd en bevindt zich dan niet meer in het assortiment van de groothandel. De audio-fabrikant is dan verantwoordelijk voor het op voorraad houden van al deze onderdelen; een onmogelijke klus.

Producten ontwikkeld door the audio clinic maken daarom alleen gebruik van zogenaamde through hole technieken en componenten met draden die hun betrouwbaarheid hebben bewezen en nog tot in lengte van jaren leverbaar zullen zijn.

Na vele jaren met de Carver Amazing Loudspeakers te hebben gespeeld, zijn het sinds kort Magnepan magnetostaten die Rody's hart sneller doen kloppen. De rest van de installatie wisselt en de meeste luistertijd wordt doorgebracht met de apparatuur van klanten.

 

 

 

Sensuàl

Graag breng ik een bezoek aan het BIMHUIS te Amsterdam, het podium voor jazz en aanverwante muziekstijlen. Voorheen gelegen aan de Oude Schans maar tegenwoordig aan het IJ, in een zwevende "doos" met een prachtig uitzicht op de "skyline" van de stad.

In augustus trad daar de Nederlandse band Sensuàl op, of moet ik zeggen "banda Sensuàl" ? De band presenteerde die avond haar tweede CD, waarvan op één na alle composities door de band zelf zijn geschreven. Bewonderenswaardig. Het optreden was fenomenaal en puur sensueel en Eva, de zangeres, maakte een overweldigende entree.

Sensuàl speelt Braziliaanse muziek en de zang is uiteraard in het Portugees. De muziek is sensueel en tevens zwingend. De stem van Eva Kieboom raakt je diep en is meeslepend. De afgelopen weken heb ik de laatste CD "Salve" grijs gedraaid maar deze wil maar niet vervelen.

Sensuàl trad ook op tijdens de Amsterdam-Uit-markt. Het was de eerste keer dat ze met mooi weer speelden afgelopen zomer, aldus Eva. Helaas was het optreden binnen...

Klik op de CD rechts voor de website van Sensuàl en luister naar dre volledige tunes op de nieuwe CD. Ga naar www.bandasensual.com/shop/ om samples van alle tracks te beluisteren.

Sensuàl bestaat uit de volgende bandleden:

Eva Kieboom: vocals
Gijs Anders van Straalen: percussion
Jasper van Hulten: drums
Sven Happel: double bass
Emiel van Rijthoven: Yamaha C5 grand piano, Rhodes

 

 

 

 

 

DIY eindversterker

In 1991 ontwierp Rody een Class-A eindversterker op basis van de fameuze A1 van Musical Fidelity, echter met een groter vermogen. Omdat slechts één bron werd gebruikt, werd besloten om de eindversterker van een volumeregelaar te voorzien die indien nodig met een schakelaar kon worden overbrugd. Zo kon bij het gebruik van een voorversterker de volume potmeter omzeild worden.

Voorts werd de versterker voorzien van gebalanceerde en ongebalanceerde ingangen. Een schakelaar op het front bepaalt welke ingangen worden gebruikt.

Het ontwerp en de bouw van de versterker was een tijdrovende klus. Alle printen werden in eigen huis gemaakt en ook de behuizing was een eigen ontwerp. Vooral de behuizing was veel werk vanwege de vele ventilatiegaatjes die met de hand geboord moesten worden.

De behuizing is opgebouwd uit een frame van U-profielen die precies in elkaar passen. Het resultaat is een zeer stevig frame. De voor- en bovenkant van de kast zijn uit één plaat aluminium gezet die om het frame schuift. De onderkant bestaat uit een plaat aluminium met ventilatiegaten die wederom met de hand zijn geboord. Voor het boren werd een geperforeerde bodemplaat van een oude versterker gebruikt. Hierdoor is het mogelijk om alle gaten op één lijn te krijgen.

Al het plaatmateriaal werd door een auto-spuiter gespoten. De zijkanten van de versterker waren van MDF, bewerkt met Fleckstone, een spetterverf die niet meer in de handel is.

Het uitzoeken van de juiste onderdelen zoals de koellichamen en de trafo vergt veel tijd, want het moet wel allemaal precies passen. Daarom werd ook gekozen voor een groot aantal elco's voor de voeding in plaats van een paar grote exemplaren. Hierdoor kon de kast laag blijven en werd eveneens het impulsgedrag van de voeding verbeterd.

De A1 van Musical Fidelity is een bijzonder ontwerp en blinkt uit in eenvoud. De terugkoppeling is geballanceerd wat zelden voorkomt en de ruststroominstelling is daar een onderdeel van. Het klankkarakter van deze versterker is ongeëvenaard en dat is de reden waarom hij nog steeds erg gewild is.

De DIY-versterker op basis van de A1 is nog steeds in gebruik. Hoewel de Maggie's geen hoog rendement hebben, vormen ze toch een mooie combinatie met deze versterker.

Versterker detail    DIY Amp interieur

 

 

Rody en Maggie

Rody en zijn Maggie

 


klik hier voor de site van Sensuàl

De tweede CD van Sensuàl


Eva Kieboom

Eva Kieboom met Sensuàl in het BIMHUIS

 

 

 

DIY Amp

DIY Amp close up

DIY Amp schakelaars

DIY Amp achterkant

 

K.v.K. nr. 371 395 37   © 2008 the audio clinic
laatst bijgewerkt: 061008